Sample to świetne narzędzie przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu, szczególnie w branży spożywczej i kosmetycznej czyli tam, gdzie smak, zapach, konsystencja produktu mogą decydować o zakupie. Potencjalny klient ma możliwość poznać produkt bez jego zakupu, a to pozwala mu przekonać się o jego jakości i łatwiej zdecydować o zakupie pełnowymiarowego produktu.
W zależności od grupy docelowej i zasięgu promocji, dobiera się odpowiedni sposób dystrybucji próbek. Najczęściej stosowane to :
- rozdawanie próbek w miejscach sprzedaży lub w miejscach i czasie, gdzie spodziewamy się spotkać przedstawicieli naszej grupy docelowej (na przykład próbki piwa rozdawałabym latem, w Warszawie nad Wisłą 😊),
- wysyłanie pocztą czy przesyłką kurierską do posiadanej bazy klientów lub na zamówienie,
- dołączanie do innego produktu, przy czym ważne jest przeanalizowanie jaki produkt zapewni dobre dotarcie do grupy docelowej,
- dodawanie do prasy i magazynów, przed laty powszechnie stosowane, traci na znaczeniu ze względu na coraz mniejsze zainteresowanie prasą drukowaną.
Pierwszym przykładem użycia sampli w historii polskiej reklamy były próbki szamponu z odżywką. Olbrzymia akcja, w której próbki dystrybuowane były z pomocą poczty, była szeroko komentowana. Nie przyniosła jednak sukcesu sprzedażowego. Przyczyną było to, że Polacy nie używali jeszcze wtedy odżywek do włosów, tym bardziej nie docenili więc produktu łączącego szampon z odżywką. Przekaz, który koncentrował się na skróceniu czasu mycia włosów szamponem 2w1 w porównaniu do użycia szamponu i odżywki osobno, nie był odpowiedni do naszych ówczesnych doświadczeń, ograniczonych do szamponu pokrzywowego. Sądzę, że gdyby przekaz koncentrował się na pięknie włosów uzyskanym dzięki produktowi, jego losy byłyby inne.
Ostatnio natomiast próbki szeroko stosowane były przy wejściu na rynek nowej formy środków do prania – kapsułek. Kapsułki należy używać zupełnie inaczej, niż proszki i płyny: pojedynczo wkładać do pralki, a nie sypać czy wlewać „na oko”, czyli przeważnie zbyt dużo. Częste też są obawy konsumentów o to, czy kapsułka rozpuści się w pralce i czy tak mała ilość środka piorącego będzie skuteczna. Dodając do tego – znacznie większy niż w przypadku klasycznych proszków czy płynów – koszt zakupu kapsułek w przeliczeniu na jedno pranie, producenci mieli spore zadanie do wykonania. Kapsułki otrzymane gratis, jako próbki, pozwalały przekonać się, że dobrze się rozpuszczają i skutecznie piorą, a to otwierało drogę do zakupu całego opakowania nowego produktu.
Próbki są bardzo popularne w branży kosmetycznej. W drogeriach takich jak Douglas czy Sephora są standardowo dołączane do każdego zakupu. Bardzo często używane są przy sprzedaży bezpośredniej. Formą próbki są również pachnące strony w katalogach.
Całe zestawy próbek produktów przeznaczonych dla niemowląt otrzymują rodzice noworodków. To wyjątkowo trafny sposób zapoznawania ich z produktami, których będą używać przez najbliższe miesiące czy lata, a dla samych rodziców– szansa sprawdzenia, czy produkt będzie odpowiedni dla ich dziecka.
W dzisiejszym, co raz bardziej cyfrowym świecie, coraz częściej posługujemy się wizualizacjami produktów, wirtualnymi prezentacjami mieszkań czy biur – to również forma sampla.
Przygotowanie promocji z wykorzystaniem próbek, jak w przypadku każdej innej promocji, poprzedzić należy analizą sytuacji, określeniem celu promocji, wyznaczeniem grupy docelowej. Jednak szczególnie dobrze trzeba zaplanować wszystkie działania, ponieważ proces produkcji próbek może wymagać przeprowadzenia dodatkowych testów, uzyskania zezwoleń itp.
Zaplanujmy również dobre wykorzystanie potencjału próbki. Wykorzystajmy tę atrakcyjną dla potencjalnego klienta formę do zapoznania go z benefitami produktu, pokażmy jak go używać, zaprośmy na stronę internetową (QR kody!) czy w inny sposób zwiążmy z nasza marką – sposobów jest wiele!