Konkurs jest formą promocji, która może mieć wpływ zarówno na sprzedaż, jak i wizerunek marki.

Typowy konkurs promocyjny ma prosty mechanizm:

  1. Kup produkt promocyjny
  2. Przygotuj odpowiedź na zadanie konkursowe
  3. Zgłoś się do konkursu.

Warunek zakupowy może być określony w różny sposób w zależności od tego jakie cele zostały postawione przed konkursem. Może to być kupienie jednego, dowolnego produktu marki lub produktów marki za określoną kwotę, jeśli celem jest najogólniej pojęte wsparcie sprzedaży. Jeśli wprowadzamy na rynek nowy produkt znanej marki, on właśnie powinien być wskazany do zakupu. Warunek zakupowy powinien uwzględniać zwyczaje zakupowe konsumentów. Może zachęcać do kupienia większej niż zazwyczaj kupowana ilości produktu, ale należy zachować ostrożność i nie wymagać zakupu nierozsądnie dużego.

Jeśli zakup wymaganych produktów będzie dla konsumenta za dużym obciążeniem finansowym lub organizacyjnym, konkurs nie będzie dla niego atrakcyjny. Obniży to zainteresowanie konkursem i przez to również sprzedaż produktów.

Należy pamiętać, że warunek zakupowy musi być sformułowany w sposób prosty i nie budzący wątpliwości przeciętnego konsumenta.

Zadanie konkursowe powinno być tak przygotowane, aby umożliwiać przygotowanie indywidualnej, kreatywnej odpowiedzi. Pytanie „Czy lubisz lato?” jest zamknięte, dlatego spośród jednakowych odpowiedzi nie będzie można wybrać najlepszych. Pytanie „Dlaczego lubisz lato?” jest otwarte, umożliwia swobodną wypowiedź, którą można ocenić wyżej lub niżej, jednak nie wiąże się z produktem. Zadanie może być powiązane z produktem bezpośrednio, na przykład ułożenie hasła reklamującego markę czy zrobienie zdjęcia pokazującego zastosowanie produktu, jednak takie proste zadania o mocno reklamowym wydźwięku mało angażują uczestnika i nie przekazują wartości marki. Lepiej sprawdzają się zadania emocjonalnie powiązane z produktem. Przykładowo w organizowanym przez Columbit konkursie dla marki Vanish, odplamiacza chroniącego ubrania i pozwalającego na dłuższe ich używanie, należało w dowolny sposób (w opisie, na zdjęciu, w filmie) przedstawić historię ubrania, które ma duże znaczenie dla uczestnika. W konkursie „Miłość na pierwszym planie” dla marki Lovela, trzeba było z kolei zrobić zdjęcie przedstawiające radosne chwile rodziny z małym dzieckiem. W obu przykładach dzięki zadaniom konkursowym produkt był kojarzony z życiem konsumenta, jego emocjami.

Konkurs Lovela

Zgłoszenia do konkursu mogą być zbierane na różne sposoby: przez SMS, przez landing page, przez profile w social mediach – wszystko w zależności od produktu, grupy docelowej i wybranych kanałów komunikacji.

Zgłoszenia zawierają dane osobowe, dlatego szczególnie dobrze trzeba zadbać o bezpieczeństwo bazy danych oraz pełną zgodność z RODO. Dość często popełnianym błędem jest zbieranie zbyt dużej ilości danych osobowych.

Przed przygotowaniem bazy danych osobowych i formularzy zgłoszeniowych musimy wiedzieć jakie dane będą potrzebne do właściwej weryfikacji zgłoszenia oraz do wysłania nagród i nie zbierać danych, które nie muszą być wykorzystywane.

Warto dodać, że regulamin konkursu powinien zawierać informację o tym, jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie odpowiedzi.

To, co rozbudza największe emocje i napędza sprzedaż produktów promowanych konkursem, to nagrody. Dla nich właśnie uczestnicy są w stanie kupić produkt, który nie jest im niezbędny, kupić go więcej czy też kupić produkt zupełnie sobie nieznany. Obietnica cennej wygranej mocno wpływa na decyzje zakupowe. Któżby nie chciał przy okazji kupna produktu, który i tak chciał kupić, zostać właścicielem samochodu!

Budżet konkursu nie zawsze udźwignie nagrody w postaci domów, mieszkań i samochodów. Nie jest to jednak konieczne, bo emocje i chęć wzięcia udziału z konkursie można rozbudzić nagrodami o dużo mniejszej wartości. W tym celu trzeba przeanalizować grupę docelową, jej potrzeby, aspiracje i marzenia oraz trendy rynkowe wynikające z sezonu czy nowości wprowadzanych właśnie do sprzedaży. Dobrze jest, jeśli nagroda jest związana z marką i koncepcją konkursu, jak w Wielkim konkursie makijażowym organizowanym dla kosmetyków do makijażu marki L’Oreal.

konkurs Loreal

Przygotowanie konkursu promocyjnego wymaga koordynacji prac na różnych etapach oraz uwzględnienia zapisów wielu aktów prawnych, ten temat wkrótce opiszę szerzej.

mapa

Zanim zaczniesz przygotowania do przeprowadzenia konkursu, już na etapie koncepcyjnym trzeba odróżnić konkurs, w którym nagrody otrzymują najlepsze zgłoszenia (najlepsze hasło, najładniejszy rysunek, najciekawsze zdjęcie, najszybszy bieg…), od loterii, w których o wygranej decyduje los (co 10 zgłoszenie, wylosowane zgłoszenie, wskazanie odpowiedniego punktu na obrazku…). Obie te formy muszą być przygotowane zgodnie z przepisami, które wymagają innych procedur oraz innego czasu przygotowania. Więcej o tym napiszę za tydzień.