Piwo sprzedaje się sezonowo i z prostą zależnością – im cieplej na dworze, tym większa sprzedaż. Letnie miesiące są więc szczytem sezonu sprzedażowego i jednocześnie promocyjnego w tej kategorii. Promocje zaczynają się od kwietnia czy maja i trwają przeważnie do końca sierpnia.
Najczęściej używaną przez marki piwne formą promocyjną są loterie. Dlaczego? Produkt relatywnie tani, dostępny dla wszystkich, kupowany masowo wymaga promocji organizowanej na szeroką skalę, dostępnej dla wszystkich i – najlepiej – obiecującej natychmiastową wygraną. Loteria może przynieść nagrodę od razu po zakupie i otwarciu opakowania, a wiemy, że piwo kupowane jest w przeważającej części do prawie natychmiastowej konsumpcji.
Co przygotowały marki na ten sezon?
Harnaś to marka, która jako pierwsza zaproponowała swoim konsumentom zabawę w wygrywanie kolejnego piwa. W tym roku ponownie uruchomiła loterię, w której można wygrywać kolejne piwa i czteropaki. To znaczy, zgodnie z komunikacją marki, można złapać Harnasia 🙂 albo czterech Harnasiów 🙂
Loteria rozpoczęła się bardzo wcześnie, bo już w lutym, i kończy się już z końcem lipca. Mam nadzieję, że nie jest to podyktowane prognozą pogody przewidującą na sierpień chłód i same deszcze 😉
Opakowania promocyjne Warki mają wyraźne oznakowanie, a grafiki mocno podkreślają główne nagrody. Kupujesz, otwierasz piwo i sprawdzasz pod kapslem lub zawleczką, czy masz nagrodę w postaci kolejnego piwa. A jeśli nie tym razem, to możesz zarejestrować kod na stronie internetowej i wziąć udział w losowaniu wyjazdu do Qataru na mecz Mistrzostw Świata Qatar 2022. Co ciekawe, można wziąć udział w loterii również kupując piwo z nalewaka w wybranych lokalach – wówczas dostaje się zdrapkę z kodem. Losowania przeprowadzane są spośród zgłoszeń nadesłanych danego dnia, a wyjazdów do wygrania jest aż 153.
Jak widać, Warka konsekwentnie pozycjonuje się jako napój dla kibiców piłki nożnej.
Żywiec od wielu lat związany jest z Męskim Graniem. W tym roku również bilety na finałowy koncert w Żywcu są głównymi nagrodami. W loterii biorą udział piwa w puszkach i butelkach w szerokiej gamie smaków, w tym piwa bezalkoholowe i mocno promowane nowe Jasne Lekkie. Opakowania promocyjne są oznakowane, a pod kapslem czy zawleczką zwierają kod do wpisania na stronie lub w Messengerze. Spośród zgłoszonych kodów codziennie losowane są nagrody: gotówka 10 000 zł, bilety na finał Męskiego Grania w Żywcu i karty podarunkowe oraz monety Allegro. Nie ma więc nagród natychmiastowych w postaci kolejnych piw, które tak często spotyka się w piwnych loteriach. Ciekawa jest też współpraca marki z Allegro, to nowatorski sposób wydawania nagród pieniężnych.
W loterii Lecha nagrody dostępne są po zarejestrowaniu na stronie internetowej kodu spod kapsla czy zawleczki. Do wygrania jest 50 000 t-shirtów i 250 głośników. Nie są to nagrody bardzo atrakcyjne ani ze względu na swoją cenę, ani na wartość emocjonalną. Zastanawiam się, czy ta akcja ma potencjał, aby wpłynąć na sprzedaż.
Tyskie i jego najbardziej wyróżniająca się na rynku loteria zyskują dzięki komunikacji będącej rozwinięciem znanego już i dobrze kojarzonego „Przejdź na Ty”. Teraz „przechodzimy na ty” z królami i tychże wygrywamy – na banknotach, wypłacając je z bankomatów Euronetu. Udział jest jednak bardziej skomplikowany. Jeśli kod spod kapsla czy zawleczki zawiera informację o wygranej, należy go najpierw zarejestrować na stronie internetowej podając między innymi telefon i adres e-mail i dostać kod do odebrania wygranej z bankomatu. Nagrodę trzeba odebrać w ciągu 2 tygodniu, więc nie rejestrujcie wygranych tuż przed wyjazdem na urlop!
Łomża jako jedyna ogłosiła loterię, która potrwa do końca września. Jej forma bardzo prosta – po kupieniu i otwarciu promocyjnego opakowania pod kapslem znajduje się informację o ewentualnej wygranej, a wygraną są kolejne piwa do odbioru w sklepie. Nie miałam okazji zobaczyć komunikacji w sklepach, ale komunikacja internetowa jest bardzo wyrazista, jasna i prosta, zupełnie jak zasady loterii.
Jedynie Hardmade i Captain Jack postawiły na inną formę promocyjną. Zorganizowały konkurs kreatywny, w którym wygrywają opisy, zdjęcia lub filmy pokazujące co to znaczy być wyjątkową ekipą. Konkurs trwa tylko do 10 lipca, a zgłoszenia przyjmowane są przez stronę internetową. Niewielka ilość nagród oraz konieczność przygotowania kreatywnego zgłoszenia i zachowania paragonu z pewnością ograniczą liczbę zgłoszeń do konkursu. Nie należy tego traktować jednak jako wady, tylko jako cechę tej formy promocyjnej. W końcu nie organizujemy konkursów czy promocji po to, żeby mieć dużo zgłoszeń, tylko dla podniesienia sprzedaży!