Cash back to rodzaj promocji, w której nabywca otrzymuje zwrot części lub całości kwoty wydanej na zakup produktu. Jej celem może być zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu, podniesienie obrotów w danym sklepie lub promocja usług związanych z zakupem. Mechanizm cash back często wykorzystywany jest w programach lojalnościowych.

Promocje typu cash back są atrakcyjne dla klientów, ponieważ pozwalają im oszczędzić pieniądze. Natomiast dla sklepów, producentów i dostawców usług są skuteczną metodą zwiększenia przychodów.

W tym artykule skupię się na cash backach organizowanych dla producentów i wykorzystywanych w celu promocji konkretnych produktów.

Cash back

Jakie branże najczęściej wykorzystują ten rodzaj promocji?

Cash back szczególnie często używany jest przez producentów elektroniki i sprzętu AGD i RTV. Niemal stale na rynku obecne są promocje takich marek jak Samsung, Bosch, Electrolux, Sony czy Canon, które umożliwiają obniżenie kosztu zakupu ich produktów. Dość często cash back stosowany jest również jako metoda zwiększenia sprzedaży marek FMCG, szczególnie chemii gospodarczej. W ich przypadku promocja może być komunikowana jako dodatkowa gwarancja, zwiększająca atrakcyjność produktu: jeśli wykorzystasz część produktu, ale nie spodoba Ci się on, możesz otrzymać zwrot pieniędzy.

Mechanizm promocji cash back

Najczęściej stosowany mechanizm promocji zakłada zgłoszenie się nabywcy do promocji przez landing page. Wymagane może być przesłanie dodatkowych dokumentów, na przykład dowodu zakupu czy zdjęcia tabliczki z numerem seryjnym, a w przypadku niektórych promocji również odesłanie niezużytej części produktu.

Jak przygotować promocję cash back?

Znając produkt, jego sytuację rynkową i cel promocji, musimy zastanowić się nad takim dopracowaniem szczegółów mechanizmu promocji, aby zapewnić jak najwyższą atrakcyjność dla nabywcy, a dzięki temu zwiększyć skuteczność promocji. Nie możemy jednak pominąć zabezpieczenia fundatora nagród przed wyłudzeniami, które w przypadku promocji z nagrodami gotówkowymi mogą stanowić istotny problem. Nabywca, aby otrzymać zwrot pieniędzy, musi przesłać wymagane dokumenty i muszą one zostać szczegółowo zweryfikowane. Niezależnie od tego jakie wymogi przed nim postawimy, muszą one być jasno komunikowane. Nie można ich ukryć w regulaminie i oczekiwać, że konsument zapozna się z nim przed podjęciem decyzji o zakupie.

Promocja cash back

Budżet promocji cash back

Budżet jest ściśle związany z ilością i wartością nagród, jakie są przewidziane w promocji. Informacja o liczbie nagród – zwrotów powinna być umieszczona nie tylko w regulaminie. Dobrym zwyczajem jest umieszczenie na landing page promocji aktualizowanej na bieżąco informacji o liczbie pozostałych do wydania zwrotów lub natychmiastowe umieszczenie informacji o wyczerpaniu się puli nagród w trakcie trwania promocji. Chodzi o to, aby informacja o trwającej promocji nie doprowadziła nikogo do podjęcia decyzji o zakupie w chwili, kiedy skorzystanie ze zwrotu nie będzie już możliwe, bo to może budzić podejrzenia o czyn nieuczciwej konkurencji i działanie na szkodę konsumenta.

Cash back a prawo

Jak przy każdej promocji, w której przetwarzane są dane osobowe, musimy zadbać o ich odpowiednią ochronę oraz odpowiednio informować nabywców o sposobie przetwarzania ich danych osobowych i związanych z tym prawach.

W niektórych przypadkach promocja cash back może być loterią, wówczas obowiązują wszystkie wymagania mające zastosowania przy organizacji loterii, o których pisałam już szerzej w oddzielnym artykule.

Organizator promocji cash back musi również zadbać o przeprowadzenie promocji zgodnie z regulaminem, właściwe komunikowanie warunków promocji, przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony praw konsumentów, terminów i procedur rozpatrywania reklamacji.

Promocje cash back w wysokim stopniu aktywizują shopperów i wpływają na ich decyzje zakupowe. Dzięki obietnicy zwrotu pieniędzy ułatwiają podjęcie decyzji o zakupie produktu droższego lub wypróbowaniu nowego produktu. W wariancie umożliwiającym zwrot częściowo wykorzystanego produktu wspierają wizerunek marki jako spełniającej obietnice o wysokiej jakości.